اهمیت آموزش جغرافیا در طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جریان تربیت در تمام ساحتهای شش گانه زیر عملی میشود: شامل (تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و زیبا شناختی، تربیت اقتصادی و حرفه ای،تربیت علمیو فناوری)و در زیر فصل هدف های کلان و عملیاتی طرح تحول راهکار عملیاتی تربیت در ساحت های ششگانه فوق٬ اختصاص 10 تا 20 درصد برنامه آموزشی به معرفی حرفه، هنر، آیین و رسوم ، نیازها و شرایط جغرافیایی و اقلیمی استان داده است. با وجود اینکه اهمیت آموزه های زیستی و جغرافیایی در طرح تحول بنیادین آمده است ولی، هنوز فلسفه آموزش جغرافیا به درستی تببیین نشده است. یعنی آموزش جغرافیا به چه درد زندگی بشر می خورد تا دانش آموز با علاقمندی آنرا بیاموزد.
بدین ترتیب در تدوین و طراحی محتوای آموزشی جغرافیا باید به نکات زیر توجه شود:
1- در فصل اول کتاب جغرافیا سال اول مقطع متوسطه دوم ، باید فلسفه آموزش جغرافیا و روش شناسی تحقیق و مطالعه جغرافیا بیان شود.
2- محتوای آموزش جغرافیا باید بر اساس دیدگاه توصیفی ربطی، پدیداری، ساختاری-فضایی و کارکرگرایی طراحی شوند.
3- مطالب درس جغرافیا باید بر اساس پسآیند و باز آفرینی جغرافیایی آمده باشند ( ابتدا موضوعات طبیعی و سپس انسانی و اقتصادی- سیاسی...)
4- محتوای جغرافیای سال سوم راهنمایی با موضوعات جغرافیای ریاضی، عمومی ،طبیعی ،جمعیت خیلی سنگین آمده است لذا باید به مقطع دبیرستان منتقل شوند.
5- آموزش جغرافیا بصورت سیستمی و تو در تو در تمام پایه های آموزشی از ابتدایی تا دبیرستان چه بصورت عمومی و چه اختصاصی رشته انسانی طراحی شوند بطوریکه در مقاطع پایین تر بصورت توصیفی و در مقاطع بالاتر بصورت کاربردی به جزییات مفاهیم جغرافیایی پرداخته شود.
6-با استفاده از جغرافیای رفتاری به تربیت جغرافیایی و اخلاق زیست محیطی در آموزش جغرافیا توجه شود.
7- مهارت های زیستی و جغرافیایی (موقعیت جغرافیایی وجهت یابی، قبله یابی ،ترسیم نقشه و اشکال جغرافیایی، مقابله با آتش سوزی جنگل، زلزله، سیل، دفع زباله، حفظ محیط زیست .....)در کتاب جغرافیای متوسطه آورده شوند.
8- درس استان شناسی جدا از جغرافیای سال دوم تدریس شود و زمان آن در 2ساعت در هفته قابل اجرا است.
9- بازدید علمی از یک ناحیه استان در دروس جغرافیا و استان شناسی ضرورت دارد.