انجمن علمی-آموزشی معلمان جغرافیای استان ایلام

این وبلاگ در خدمت انجمن و گروه آموزشی جغرافیا استان ایلام است

این وبلاگ در خدمت انجمن و گروه آموزشی جغرافیا استان ایلام است

انجمن جغرافیا ایلام در خصوص موضوع دانش جغرافیا و فلسفه آموزش جغرافیا(به چه درد زندگی می خورد) می پردازد.برخی از اهداف انجمن علمی جغرافیا :
پیگیری عملکرد آموزشی جغرافیا در مدارس
پیگیری عملکرد سرگروه های آموزشی جغرافیا
تعامل باگروه های آموزشی و انجمن های جغرافیایی سایر استان ها
اجرای مسابقات علمی و آموزشی
نقد و بررسی کتب جغرافیایی و آموزشی
برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت و کارگاه آموزشی
برگزاری نشستهای علمی با حضور اساتید برجسته جغرافیا
برگزاری اردوهای آموزشی
مشاوره طرحهای پژوهشی

کلمات کلیدی

۵ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جریان تربیت در تمام ساحت‌‌های شش گانه زیر عملی میشود: شامل (تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و زیبا شناختی، تربیت اقتصادی و حرفه ای،تربیت  علمی‌و فناوری)و در زیر فصل هدف های کلان و عملیاتی طرح تحول راهکار عملیاتی تربیت در ساحت های ششگانه فوق٬ اختصاص 10 تا 20 درصد برنامه آموزشی به معرفی حرفه،  هنر، آیین و رسوم ، نیازها و شرایط جغرافیایی و اقلیمی استان داده است. با وجود اینکه اهمیت آموزه های زیستی و جغرافیایی در طرح تحول بنیادین آمده است ولی، هنوز فلسفه آموزش جغرافیا به درستی تببیین نشده است. یعنی آموزش جغرافیا به چه درد زندگی بشر می خورد تا دانش آموز با علاقمندی آنرا بیاموزد.

بدین ترتیب در تدوین و طراحی محتوای آموزشی جغرافیا باید به نکات زیر توجه شود:

1- در فصل اول کتاب جغرافیا سال اول مقطع متوسطه دوم ، باید فلسفه آموزش جغرافیا و روش شناسی تحقیق و مطالعه جغرافیا بیان شود.

2- محتوای آموزش جغرافیا باید بر اساس دیدگاه توصیفی ربطی، پدیداری، ساختاری-فضایی و کارکرگرایی طراحی شوند.

3- مطالب درس جغرافیا باید بر اساس پسآیند و باز آفرینی جغرافیایی آمده باشند ( ابتدا موضوعات طبیعی و سپس انسانی و اقتصادی- سیاسی...)

4- محتوای جغرافیای سال سوم راهنمایی با موضوعات جغرافیای ریاضی، عمومی ،طبیعی ،جمعیت خیلی سنگین آمده است لذا باید به مقطع دبیرستان منتقل شوند.

5- آموزش جغرافیا بصورت سیستمی و تو در تو در تمام پایه های آموزشی از ابتدایی تا دبیرستان چه بصورت عمومی و چه اختصاصی رشته انسانی طراحی شوند بطوریکه در مقاطع پایین تر بصورت توصیفی و در مقاطع بالاتر بصورت کاربردی به جزییات مفاهیم جغرافیایی پرداخته شود. 

6-با استفاده از جغرافیای رفتاری به تربیت جغرافیایی و اخلاق زیست محیطی در آموزش جغرافیا توجه شود.

7- مهارت های زیستی و جغرافیایی (موقعیت جغرافیایی وجهت یابی، قبله یابی ،ترسیم نقشه و اشکال جغرافیایی، مقابله با آتش سوزی جنگل، زلزله، سیل، دفع زباله، حفظ محیط زیست .....)در کتاب جغرافیای متوسطه آورده شوند.

8- درس استان شناسی جدا از جغرافیای سال دوم تدریس شود و زمان آن در 2ساعت در هفته قابل اجرا است.

9- بازدید علمی از یک ناحیه استان در دروس جغرافیا و استان شناسی ضرورت دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۴ ، ۱۷:۱۹
انجمن علمی-آموزشی معلمان جغرافیا
با سلام و احترام به اطلاع دبیران محترم درس جغرافیا می رساند ،پیرو برنامه عملیاتی دبیرخانه جغرافیا انجمن علمی معلمان جغرافیای استان ایلام با همکاری گروه جغرافیای استان در نظر دارد در سال جاری، مسابقه علمی - آموزشی را با هدف دانش افزایی،بویژه در حوزه فعالیت مستمر درس جغرافیا برگزارنماید. فهرست مقالات مورد نظرجهت مطالعه با شماره مجلات در ذیل ذکر میگردد 
یادآوری می شود تمام مقالات مورد سوال وآزمون هستند.
زمان برگزاری آزمون بهمن ماه می باشد و می توان مقالات را علاوه بر مجله رشد آموزش جغرافیا از آدرس زیر دریافت نمود .
1-   www.magiran.com / magtoc.asp? mg ID = 1085
2-   geography@roshdmag.ir
فهرست مقالات
مجله رشد102
1- پرسش های دانش آموزان و پاسخ های دبیران
2-فلسفۀ علم جغرافیا
مجله رشد104
3-الزامات حرفه اى یک معلم جغرافیا/
مجله رشد107
4- مزایا و معایب سفرهاى میدانى مجازى در آموزش علوم زمین/
مجله رشد 108
6- مقاله پیشنهادی برای پ‍‍زوهش های آموزشی در درس جغرافیا
7-  مهارت نقشه خوانی برای دانش آموزان متوسطه اول
مجله رشد 109
8- روش های نوین آموزش جغرافیا
مجله رشد 110 
9- نمونه هایی نو از خلاقیت در آموزش جغرافیا در ایران
10- پیشنهادهایی برای پژوهش های آموزشی در درس جغرافیا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۴ ، ۱۲:۰۲
انجمن علمی-آموزشی معلمان جغرافیا

ردیف

عناوین محورها

عناوین فعالیت ها

زمان اجرا

مکان

مدرس

هزینه به تومان

1

مدیریت انجمن

· صدور کارت عضویت

· تشکیل جلسات ماهیانه

· فعالیت وبلاگ انجمن

آذر ماه

ماهانه

طول سال

 

دفتر انجمن وشهرستانها

 

300000

 

2

تشکیل کمیته های انجمن

· کمیته علمی وآموزشی

· کمیته پژوهشی

آذر ماه

دفتر انجمن

 

-

3

برگزاری ضمن خدمت

1- آمار توصیفی32ساعت

2- محتوای الکترونیکی

مهرماه

اسفند ماه

ایلام ودهلران

        

علی نظری

ملکی پور

1500000

1200000

4

برگزاری مسابقه

فعالیت مستمر جغرافیا

بهمن ماه

............

دفترانجمن

200000

5

برگزاری کارگاه

-کارگاه ارزشیابی مستمر

--" نرم افزار تخصصی

--"  ادبیات محلی

طول سال

طول سال

............

دفتر انجمن

وشهرستانها

 

1000000

6

تجهیز اتاق انجمن

ابزار و وسایل آموزشی

 

دفتر انجمن

 

2000000

7

برگزاری همایش*

برگزاری نشست علمی-زیست محیطی -دفاع مقدس

طول سال

 

 

 

با حمایت سازمان ها

8

بازدید از شهرستان ها

همراه کارگاه آموزشی

و عضوگیری انجمن

طول سال

 

شهرستانها

با کمک گروه استان

1000000

 

 

جمع کل

* برخی فعالیت ها با حمایت مالی ادارات متبوع قابل اجرا هستند.

7300000

انجمن علمی معلمان جغرافیا استان بر اساس نظرسنجی و تحلیل عملکرد آموزش جغرافیا ضرورت تشکیل کارگاه های آموزشی در زمینه های زیر اعلام میدارد.

·     فلسفه آموزش جغرافیا(به چه درد زندگی می خورد)

·     شیوه اجرای تدریس پژوهش محور(پژوهش های جغرافیایی در کلاس جغرافیا)

·     شیوه اجرای ارزشیابی مستمر درس جغرافیا

·    ترسیم نقشه٬ شکل و نیمرخ توپوگرافی و محاسبات نقشه(مختصات٬ ارتفاع٬ فاصله٬ شیب٬ مساحت)

·     شیوه برگزاری بازدید علمی

·     تهیه محتوای الکترونیکی ونرم افزارهای  تخصصی

·     تفسیر تصاویر ماهواره ای

·    آشنایی با زبان و ادبیات محلی (شعر٬ ضرب المثل٬ ترانه٬ متل٬ چیستان٬ و زندگینامه شاعران)

·    آشنایی با تاریخ استان ایلام


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آذر ۹۴ ، ۰۹:۱۳
انجمن علمی-آموزشی معلمان جغرافیا

پیش بینی وضع هوا در 5 روز به طور کامل


پیش بینی وضع هوا در 5 روز به طور کامل شهر ایلام(اپدیت روزانه)


پیش بینی وضع هوا در 5 روز به طور کامل


پیش بینی وضع هوا در 5 روز به طور کامل شهر دهلران(اپدیت روزانه)





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۴ ، ۱۵:۰۱
انجمن علمی-آموزشی معلمان جغرافیا

دکتر موسی ملکی پور/ صفحات زمین بر روی مواد مذاب در حرکت هستند و  سالانه چند سانتیمتر حرکت می کنند بر اثر این حرکات انرژی در محل گسله ها  ذخیره شده و هنگام آزاد شدن  زلزله رخ می دهد .

استان ایلام در مناطق با خطر زلزله خیزی متوسط قرار گرفته  است و  در مسیر گسلهای اصلی و مخرب کشورقرار ندارد.  این استان بیشترین تراکم گسلهای محلی (بیش از صد گسل) و زمین لرزه های  کشور را داراست و منطقه تکتونیک فعال به لحاظ زمین شناسی محسوب می گردد اما وقوع زمین لرزه های مخرب با ساختار زمین شناسی استان مطابقت ندارد.

در چند سال اخیر گسل های جلیزی ، سیاه کوه، اناران فعال شده اند و منشاء اکثر لرزش های محلی استان می باشند. کوه کاسه ماس مورموری، با قرار گیری چندین گسل کوچک مهمترین نقطه لرزه خیز استان محسوب می شود با توجه به حداکثر قدرت لرزه ای آن(6 ریشتر)، ترک خوردگی ساختمانها و تخریب منازل فرسوده و ریزش کوه از پی آمدهای آن می باشد این خط گسلش، از سه گسل ترکیبی تشکیل می شود که بزرگترین لرزش ثبت شده  چند صد سال اخیر استان محسوب می گردد مطالعه زمین شناسی گسل نشان می دهد که با توجه به کوتاه بودن طول گسل، تا شعاع ده کیلومتری می تواند خطراتی برای مساکن ناپایدار ایجاد کند.



موقعیت  زلزله مورموری

یکی دیگر از فعالترین خط گسلش استان, در جنوب شهرستان دهلران (از روستای جلیزی شروع تا مرز عراق) بطول 40 کیلومتری ادامه می یابد آخرین فعالیت این شکستگی مربوط به شهریور 1387 می باشد که بیش از بیست بار زمین در چندین نوبت لرزید. که بزرگترین لرزش با بزرگی حداکثر 5/5 ریشتر بوده است. این گسل در چند روز اخیر فعالیت داشته و تا 8/4 ریشتر فعالیت لرزه ایی آن به ثبت رسیده است، که برای مساکن ناپایدار روستایی بخش موسیان می تواند آسیب های محدودی را در پی داشته باشد.  

بر اساس ثبت اطلاعات مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تمامی گسل های استان  فعالیت خود را در چند روز اخیر آغاز نموده و با توجه به دوره بازگشت سی ساله به تخلیه انرژی مشغول هستند بنابراین در چند روز آینده شاهد لرزش های دیگر نیز در سطح استان می باشیم.

اطلاعات پانصد ساله اخیر نشان می دهد, زلزله ویرانگری در استان ایلام رخ نداده و دلایلی مبنی بر اینکه شهرهای تاریخی استان بر اثر این پدیده از بین رفته باشند وجود ندارد. بر اساس اطلاعات تاریخی و معاصر, استان فاقد دوره های بازگشت زلزله های مخرب است در تاریخ طبری زلزله ایی  تحت عنوان زلزله در شمال کبیر کوه در تاریخ 258 ه.ق اشاره شده  که طی آن بیست هزار نفر کشته و آبادیهای زیادی ویران  شد. حال آنکه با توجه به تاریخ وقوع آن مربوط به کوه راندگی دامنه شمالی کبیرکوه بوده و مرتبط به ایجاد زلزله نمی باشد  بنابراین فرض خرابی شهرها ی باستانی در استان بر اثر زلزله رد می شود.

زمین لرزه های را می توان ناشی از آزاد شدن انرژی زمین در شکسگیهای طاقدیس های کاسه ماس، سیاهکوه و دالپری دانست  به دلایل کوچک بودن طول گسله ها, نرم بودن جنس زمین و ... پیش بینی می شود که  بتدریج از شدت لرزش ها  کم شده و تا اوایل شهریور فعالیت ها پایان یابد.

بنظر می رسد که  زمین لرزه های اخیر می تواند باعث ترک خوردگی ساختمانها ،تخریب بافت فرسوده ، ریزش کوه و آسیب به تاسیسات زیر بنایی و جادها در سطح محلی ( شعاع چند کیلومتری گسل ها) گردد اما فرض وقوع زلزله های مخرب و ویرانگر با واقعیت های زمین شناسی استان (کوتاه بودن طول گسل ها و نبود دوره بازگشت زلزله) مطابقت ندارد.

زلزله پدیده ایی خطرناک نیست بلکه ساختمانهای ناایمن و مساکنی که بدور ازضوابط مهندسی ساخته می شوند می تواند خطر آفرین باشد، که لزوم دوری از ساخت و ساز های ناپایدار و بافت های فرسوده توصیه می گردد. در انتها، با توجه به لرزه خیزی بالا در استان، لزوم استحکام بخشی و مقاوم سازی مساکن استان از ضروریات می باشد و کمکهای دولتی و اعطای وام های تسهیلاتی در بخش  مسکن می تواند تا حدی در آینده مشکلات را مرتفع گرداند.



۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آذر ۹۴ ، ۱۴:۰۲
انجمن علمی-آموزشی معلمان جغرافیا